17 грудня 2014

Навчально-методична рада: про справи бібліотечні

У конференц-залі Херсонської академії неперервної освіти сьогодні відбулася подія без перебільшення історична - з точки зору регіональної бібліотечної справи: на розгляд навчально-методичної ради КВНЗ "Херсонська академія неперервної освіти" уперше було винесене питання "Про організацію роботи бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів Херсонської області". На засідання ради були запрошені Бардашевська Анна Іванівна, директор КЗ "Херсонська обласна бібліотека для дітей ім. Дніпрової Чайки", та Єжова Тетяна Миколаївна, завідуюча бібліотекою Академічного ліцею ім.О.В.Мішукова Херсонської міської ради при ХДУ, переможець Всеукраїнського конкурсу "Шкільна бібліотека" 2013-2014 н.р.
Науково-методична рада відбувалась у форматі вебінару, тож до участі, окрім присутніх у залі її членів із числа керівників кафедр та провідних фахівців Академії, запрошених бібліотечних працівників змогли долучитися спеціалісти методичних кабінетів при районних та міських управліннях і відділах освіти Херсонщини.


Доповідь із цього питання, з якою виступила Олена Василівна Неннова, завідувач науково-методичної лабораторії, містила аналіз кадрового потенціалу працівників шкільних бібліотек області та його динаміки, прогресивних змін, що відбуваються на ниві впровадження ІКТ у шкільних бібліотеках, розгортання партнерської співпраці з бібліотеками дитячими та вплив цих змін на модернізацію діяльності шкільних бібліотек, їхні здобутки та проблеми, що потребують вирішення - спільними зусиллями усіх причетних установ, фахівців, громади.


У виступі Анни Іванівни Бардашевської, окрім яскравих прикладів плідної міжвідомчої співпраці, системи взаємодії з Академією неперервної освіти щодо підвищення кваліфікації працівників шкільних бібліотек, мова йшла про перспективи та найближчі завдання, окреслені перш за все «Планом дій щодо модернізації діяльності бібліотек, що обслуговують дітей, підтримки дитячого читання в Херсонській області на 2014-2017 роки», затвердженим головою Херсонської обласної державної адміністрації 15.09.2014, № 26/325, а також підготовкою до Всеукраїнських педагогічних читань імені В.О.Сухомлинського, які відбудуться в 2015 році на Херсонщині.


Запропоновані у виступі практичні кроки щодо реалізації цих завдань отримали підтримку та схвалення у рішенні науково-методичної ради. Наводимо фрагмент виступу (із скороченнями):
"Серед конкретних заходів, передбачених цим документом, першорядної ваги набуває завдання організації широкомасштабних інтелектуальних  краєзнавчих змагань «Ігри патріотів Херсонщини». Наразі ведеться робота із підготовки видання у настільному форматі першої гри із комплекту, а саме – «Знайомі незнайомці», яка адресована молодшим школярам. Всього ж у комплекті представлено сім краєзнавчих ігрових маршрутів, для різних вікових груп школярів. Звання кращих знавців рідного краю отримають діти, які успішно впораються з завданнями І – місцевого, ІІ – районного/міського та ІІІ – обласного турів. Передбачається, що змагання у І і ІІ турах базуватимуться саме на згаданому вище ігровому комплекті, а ІІІ проходитиме у форматі брейн-рингу. Тож для організаторів цього змагання – педагогів, бібліотекарів публічних і шкільних бібліотек, важливим є знання технології проведення ігор. В цьому сенсі виникає необхідність спеціальних тренінгів для майбутніх організаторів турніру на місцях. Один з таких тренінгів ми плануємо включити до програми обласного семінару методистів з організації фондів шкільних бібліотек уже у лютому місяці наступного року. Очевидною є необхідність проведення серії подібних тренінгів у онлайн  форматі. Тож розраховуємо на підтримку та участь Академії у цих фахових онлайн спілкуваннях.У числі пріоритетів діяльності бібліотек навчальних закладів є наразі підтримка та просування дитячого читання. ... Певний досвід у справі популяризації дитячої книги набуто і бібліотеками Херсонщини, про що свідчать і результати обласної альбому-естафети «Зростання-2014», яка проводилась у цьому році серед шкільних бібліотек як огляд професійної майстерності. Тож доречним буде узагальнення пропозицій від фахової спільноти Херсонської області з метою включення їх до національної програми підтримки дитячого читання.Особливої значущості в наступному році набуває підготовка до Всеукраїнських педагогічних читань ім. В.О.Сухомлинського. Вважаємо, що участь шкільних бібліотек у цьому заході може мати свої конкретні форми, як то:- участь у обласному фестивалі фахової майстерності з презентацією кращих виховних (позакласних) заходів за творчою або педагогічною спадщиною В.О.Сухомлинського;- співучасть в організації творчих дитячих конкурсів, фестивалів, акцій: наприклад, для дітей молодшого шкільного віку -  поробок із природних матеріалів; для учнів середніх класів – малюнки та ілюстрації до літературних творів В.О.Сухомлинського, для старшокласників – власні літературні доробки (казки, оповідання, нариси) за мотивами творів В.О.Сухомлинського.Кращі зразки дитячої та фахової творчості можна буде представити під час проведення на Херсонщині Всеукраїнських педагогічних читань ім. В.О.Сухомлинського у формі ярмарку шкільної інноватики, виставок-інсталяцій як фіналу обласного фестивалю фахової майстерності.Вже добре відомим в Україні є корпоративний проект дитячих і шкільних бібліотек м. Херсон «Основи медіаосвіти: бібліотечна складова», суть якого полягає в розробці повного комплекту матеріалів інноваційних бібліотечних уроків за новими програмами занять з формування інформаційної та медійної грамотності школярів. В методичному супроводі проекту безпосередню участь беруть фахівці Академії. Вони ж виступають і експертами програм та консультантами з педагогічної методики проведення занять.Результатом напруженої роботи став корпоративний веб-ресурс «Бібліотечні медіа уроки» , на якому опубліковані та є доступними для використання розробки занять для 1,2 та 3 класів. В поточному навчальному році продовжено роботу над медіауроками для 4 та 5 класів. Матеріали, зібрані тут, можуть бути використані не тільки шкільними бібліотекарями, а й учителями молодших класів, викладачами окремих предметів шкільної програми. ...«Планом дій…» передбачена низка заходів, націлених на модернізацію  діяльності шкільних бібліотек – технологічну, змістовну, структурну, на шляху перетворення їх у сучасні шкільні бібліотечно-інформаційні центри (ШБІЦ). Нова модель шкільної бібліотеки вимагає наявності таких структур або дільниць, як інтернет-центри, медіатеки, електронні читальні зали тощо.Такі перетворення можливі лише за умови підвищення ІКТ-компетентностей бібліотекарів, що обслуговують дітей. Тож ця вимога диктує посилення уваги та перенесення акцентів в системі підвищення кваліфікації бібліотекарів на формування навичок роботи з ІКТ. І починаючи з 2015 року ми плануємо об’єднати наші зусилля з тим, щоб започаткувати спеціальні тижневі тренінгові програми для працівників шкільних бібліотек області.У наступному році буде продовжено і добру традицію партнерства Академії та бібліотеки в проведенні обласних конкурсних проектів, зокрема Регіонального літературного конкурсу імені Ю.К.Голобородька «Зачаровані Таврією» та обласного конкурсу на кращий правовиховний захід «Світ дитинства, захищений правом». 

     
Виступ Тетяни Миколаївни Єжової базувався на досвіді практичної діяльності бібліотеки Академічного ліцею, тож містив цікаві й варті поширення та впровадження ідеї, форми роботи, зокрема націлені на підтримку читання підлітків, заохочення їх до власної літературної і художньої творчості, зокрема й у веб-форматі та із застосуванням комп'ютерних технологій.


Лідія Іванівна Слободенюк, проректор з навчально-методичної роботи КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», кандидат психологічних наук, що головувала на засіданні навчально-методичної ради, наголосила на необхідності розроблення у містах та районах власних заходів щодо реалізації "Плану дій...", впровадження розробок, здійснених у рамках корпоративного проекту "Основи медіаосвіти: бібліотечна складова", а також активного залучення шкільних бібліотек та колективів шкіл до участі в регіональних конкурсах - літературному ім. Ю.К.Голобородька та конкурсу праволпросвітницьких заходів "Світ дитинства, захищений правом".
Члени навчально-методичної ради взяли активну участь у обговоренні та запропонували низку поправок і доповнень до рішення ради. До обговорення та внесення власних пропозицій запрошені й методисти районних і міських методкабінетів - остаточна редакція рішення буде опублікована на веб-сайті Академії неперервної освіти.

Немає коментарів:

Дописати коментар