25 квітня 2023

Українська дитяча книжка доби незалежності

Триває професійне навчання бібліографів обласних і центральних міських бібліотек для дітей України за програмою модуля «Інноваційні зміни в дитячих бібліотеках». Сьогодні його учасники  із задоволенням долучитися до лекції-інтерактиву «Канон української книжки для дітей та юнацтва доби незалежності», яку провела Тетяна Качак, доктор філологічних наук, професор кафедри фахових методик і технології початкової освіти Прикарпатського Національного університету ім. Василя Стефаника.


Мова йшла про поняття та критерії формування канону дитячої книжки, а також про жанрово-тематичне розмаїття сучасної української літератури для дітей та підлітків, про чинники, які впливають на популярність книжок у дітей та у керівників дитячого читання, які радять дітям книги для читання (популярність видавництва, перемоги у конкурсах та відзначення преміями, включення до шкільної програми, авторитетна рекомендація і т.д.).

Сучасна українська дитяча книга за 30 років незалежності нашої держави стрімко розвивалась, освоюючи нові жанри, теми, формати. Учасники навчання разом з пані Тетяною пригадували авторів і книжки, укладаючи коло читання, яке з часом, можливо, якраз і складе новий канон української дитячої літератури. А це: 

  • Книги для найменших (діти віком 0-6 років): книжки-картинки, абетки, віммельбухи, збірки віршиків, казки для сімейного читання.


  • Книги для дітей віком від 7 до 12 років: збірки віршів, реалістичні оповідання, казки, пригодницька проза, біографічна проза, енциклопедичні видання, література нон-фікшн, фантастична проза.

  • Книги для підлітків та юнацтва від 16 років, з багатим різноманіттям тематики: дитинства і дорослішання, інклюзивна тема, танатичні мотиви, тема війни – на жаль, актуальна для сучасних підлітків, історико-пригодницька проза – на реальній та легендарній основі, детективна проза для юних читачів, реалістично-фантастична пригодницька та реалістична проза,  а також фентезі й фантастика.


Тож на завершення лекції прийшли до висновку, сформульованому професором Тетяною Качак наступним чином: «Утвердження демократичних цінностей, активна творчість дитячих письменників та осмислення ними проблем і потреб дитини в сучасному соціумі, оновлення шкільного літературного канону, посилення суспільної уваги до дитячого читання сприяють формуванню сучасної української поезії і прози для дітей як художньо-естетичного і соціокультурного феномена.» 


Немає коментарів:

Дописати коментар