20 червня 2024

"БібліоКре@тив" повертається!

Бібліотеки-партнери Південноукраїнського міжрегіонального ярмарку бібліотечних інновацій домовились про відновлення цього професійного заходу, який понад десятиліття об'єднував активних і креативних фахівців. 12-й "БібліоКре@тив" організує Херсонська обласна бібліотека для дітей імені Дніпрової Чайки, а його учасниками стануть дитячі бібліотекарі із Донецької, Запорізької, Миколаївської, Одеської та Херсонської областей.

Пандемія короновірусу змусила нас у 2021 році "переміститися" в онлайн. Повномасштабне вторгнення і тимчасова окупація Херсону призвели до перерви на два складних, сповнених воєнних випробувань роки. 

Але наша стійка й наполеглива бібліотекарська спільнота сповнена рішучості відродити улюблений формат, який збагачує професійні кейси, дарує радість спілкування з однодумцями, а у мирні часи - незабутні враження від знайомства з далекими і близькими куточками рідної України.

Отож, зустрінемось на Ярмарку!

    

10 червня 2024

"Лідер читання–2024"

Настало літо, а це означає, що читачі українських бібліотек - учні 5-9 класів - отримали запрошення до участі у Всеукраїнському конкурсі "Лідер читання – 2024"!

Конкурс відбудеться вже всьоме. Цьогоріч він проходить у рамках реалізації Стратегії розвитку читання на період до 2032 року "Читання як життєва стратегія".

Проводиться спеціалізованими бібліотеками України для дітей, для дітей та юнацтва, бібліотеками, що обслуговують дітей, з ініціативи Національної бібліотеки України для дітей, за сприяння Національної секції Міжнародної ради з дитячої та юнацької книги (IBBY) і Української асоціації працівників бібліотек для дітей.

Основною метою Конкурсу є розвиток інтелектуального потенціалу дітей України; формування читацької грамотності; промоція книги як свідомо обраної практики саморозвитку; заохочення дітей та підлітків до систематичного читання.

Завданням Конкурсу є формування стійкого інтересу до читання української книги; залучення широкого загалу дітей до активної участі у культурному житті країни; виховання поваги до найкращих надбань української та світової літератури; заохочення дітей до читання через усвідомлення ними книги як засобу самовираження, а також спонукання дитячих бібліотек до розробки та впровадження власних заходів, проєктів та програм із популяризації дитячого читання й залучення до участі у них користувачів.

Стати учасником Конкурсу просто - достатньо бути активним читачем та приєднатись до Програми літніх читань "Канікули з книгою". Беріть участь у всіх її активностях, читайте книжки, включені до списків "Що читати влітку", для відповідного класу - і набирайте бали в чемпіонському рейтингу!

Запрошуємо колег-бібліотекарів, що обслуговують дітей на правобережній Херсонщині, долучатись до організації літнього змагання на звання Лідера читання Херсонської області.

Умови проведення Конкурсу - на сайті Національної бібліотеки України для дітей: https://chl.kiev.ua/Default.aspx?id=11151

09 червня 2024

Літній відпочинок по-бібліотечному

03 червня 2024 року стартувала VII Всеукраїнська літня онлайн-школа «Освітні ініціативи» - 2024 від КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради. Літня школа, яка вперше розпочала свою діяльність у 2016 році, проводилася тоді в місті Скадовську на базі ОЗСНВК «Академічна гімназія» Скадовської міської ради. Херсонська обласна бібліотека для дітей імені Дніпрової Чайки впродовж всіх років є постійним співорганізатором та учасником Літньої школи, презентуючи свої новітні наробки та ділячись досвідом роботи під час виступів наших спікерів та майстер-класів.
Літня школа є форумом для обговорення професійного розвитку, на якому науковці та експерти збираються, щоб обмінятися досвідом з практикуючими педагогами та розглянути прогресивні педагогічні тенденції, актуальні виклики, зарядитися енергією, наповнитися ресурсами та здобути нові інсайти.
В цьому році наша книгозбірня долучилася до діяльності двох напрямків: дошкільної та початкової освіти. 
03 червня в секції «Початкова освіта»  Ірина Ковач, заступник директора з організації бібліотечного обслуговування Херсонської обласної бібліотеки для дітей імені Дніпрової Чайки, під час методичної майстерні «Безпечний простір дитинства: іскорки ментального здоров'я» не лише поділилася секретами професійних форм роботи з даної проблематики, а й надала практичні поради та вправи щодо покращення власного ментального здоров’я.
Наступного дня спікерка продовжила свою роботу в секції «Дошкільна освіта» в медіа лабораторії «45 ідей як викладати медіаграмотність дітям 3-4 років за чотирма напрямами Базового компонента дошкільної освіти».
Пані Ірина за допомогою практичних вправ показала, як допомогти малечі ідентифікувати оповідача і розказати, як побудована історія, та як пізнавати мову медіа, а ще - як дітям усвідомити механізми ідентифікації з реальними і уявними персонажами.
А вже 7 червня, в заключний день навчання освітян у VII Всеукраїнській літній онлайн-школі «Освітні ініціативи» - 2024, фахівці відділу обслуговування дошкільників та учнів 1-4 класів бібліотеки імені Дніпрової Чайки стали спікерками секції «Початкова освіта» та поінформували учасників щодо діяльності і послуг сучасної бібліотеки.
Зокрема, Наталя Крижановська, завідувачка відділу обслуговування дошкільників та учнів 1-4 класів, представила стендову презентацію «Формування і розвиток читачів-учнів початкової школи – діапазон бібліотечних ідей і можливостей». Вона поділилася власним досвідом створення й проведення онлайн-заходів, спрямованих на патріотичне виховання, на формування у дітей любові, поваги та відданості своїй країні, її історії, культурі, - на процес, який дуже важливий для молодого покоління сьогодні.
Крім того, наприкінці виступу були анонсовані рекомендації щодо проведення уроків-знайомств з позакласного читання, присвячених сучасним дитячим українським письменникам, чиї твори входять до оновленої програми літературного читання в Новій українській школі.
Альона Ліпкіна, головний бібліотекар відділу обслуговування дошкільників та учнів 1-4 класів, реферувала за темою «Інтерактивні медіаіграшки для Нової української школи. Із досвіду створення та практичного використання ігрових мультимедійних ресурсів». 
У її виступі були представлені ігри та інтерактивні віртуальні книжкові виставки, завдяки яким можна привернути увагу школяра до читання, викликати емоційну реакцію та бажання взяти книгу в руки.
Також були представлені практичні поради щодо створення віртуальних медіапродуктів на різноманітних сучасних інтернет-платформах.
Бажаємо усім учасникам заходу успіхів, конструктивної роботи й нових здобутків!

03 червня 2024

"Творчі канікули" - 2024

Національна бібліотека України для дітей і обласна бібліотека для дітей імені Дніпрової Чайки запрошують талановитих дітей Херсонщини до участі у щорічному Всеукраїнському дитячому літературному Конкурсі.

Мета Конкурсу: сприяння формуванню у дітей та підлітків патріотичних почуттів – любові до рідної природи, краю, Батьківщини; прищеплення любові до рідної мови; розвиток естетичної свідомості, здатності до творчої самореалізації, створення умов для реалізації творчих здібностей та талантів дітей. 

  
Положення про Конкурс - за покликанням: 

   

31 травня 2024

Навчаємось створювати безбар'єрний бібліотечний простір

28–31 травня 2024 року Харківська державна наукова бібліотека імені В.Г.Короленка та Харківське обласне відділення Української бібліотечної асоціації організували роботу ХІІІ Всеукраїнської онлайн-школи бібліотечного журналіста на тему «Бібліотечний журналіст і безбар’єрність: розширюємо горизонти» (на платформі Zoom). 

Цьогоріч школа відбулась в межах реалізації основних завдань Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. Актуальність теми визначила величезний інтерес професійної спільноти до навчання - його учасниками стали понад 220 бібліотечних працівників, освітян та інших зацікавлених у темі фахівців практично з усіх областей України.

Набути необхідні знання та навички нам допомагали досвідчені спікери з журналістської, бібліотечної та освітньої сфер, зокрема за програмою перго дня Школи:

Другий та третій робочі дні були присвячені досвіду українських бібліотек: партнери школи, Рівненська та Луганська ОУНБ, запропонували практичні кейси з трансформації бібліотечного простору для суспільно вразливих груп населення та ознайомили з культурою безбар'єрної комунікації.

Програму четвертого дня склали ґрунтовний огляд щодо вживання фемінітивів в українській мові, який підготувала Алла Миколюк, редакторка, в.о. завідувача науково-видавничого відділу ХДНБ імені В.Г.Короленка, та виступ Нанулі Потьомкіної, викладачки кафедри психології, педагогіки та філології Харківської державної академії культури "Віртуальна комунікація як інструмент для зменшення цифрового розриву та соціальної нерівності". 

Робочу програму доповнювали вступна та підсумкова тест-ігри (з використанням можливостей Kahoot!), натхненну атмосферу заходу створювали його модераторки - Людмила Глазунова, заступниця директора з наукової роботи, і Наталія Шепелєва, завідувачка сектору інноватики та професійного розвитку відділу науково-методичної роботи Харківської ДНБ імені В.Г.Короленка.

Сторінка заходу у фейсбуці: https://fb.me/e/vZtIIWoX0.

Відеозаписи навчання - на каналі бібліотеки-організатора в YouTube:

24 травня 2024

Бібліотечний цифровий контент епохи штучного інтелекту

24 травня фахівці Херсонської ОБД імені Дніпрової Чайки взяли участь в інтерактивному семінарі "Бібліотечний цифровий контент епохи штучного інтелекту", організованому Харківською державною науковою бібліотекою ім.В.Г. Короленка, Харківським обласним відділенням ВГО «Українська бібліотечна асоціація», Науковою бібліотекою Київського національного університету культури і мистецтв.
Тема заходу є дуже актуальною, тож не дивно, що до онлайн-зустрічі долучилось близько 450 бібліотекарів та інших зацікавлених осіб з усієї України.
Під час заходу було розглянуто актуальні тенденції у світі цифрового контенту, згенерованого з використанням штучного інтелекту. Учасники семінару обговорювали використання можливостей різноманітних за направленістю нейромереж на основі штучного інтелекту для створення бібліотечного медіаконтенту; створення презентацій за допомогою ШІ з використанням інструментів платформи "Wepik".
Модерувала зустріч Людмила Глазунова заступник директора з наукової роботи Харківської державної наукової бібліотеки ім. В. Г. Короленка.

З мотиваційним вітальним словом до учасників інтерактивного семінару звернулася Наталя Петренко - директор Харківської державної наукової бібліотеки ім. В. Г. Короленка.
У ролі головних спікерів виступили:
  • Наталія Чернишенко, завідувачка бібліотеки ПВНЗ «Харківський міжнародний медичний університет».
  • Наталя Шепелєва, PhD (соціальна робота), завідувачка сектору інноватики та професійного розвитку відділу науково-методичної роботи ХДНБ ім. В. Г. Короленка.
Наталія Чернишенко продемонструвала основні можливості використання нейромереж та штучного інтелекту для створення бібліотечного медіаконтенту. Під час свого майстеркласу пані Наталя презентувала найкращі, з опрацьованих і апробованих нею нейронок різного спрямування: для створення зображень (Leonardo.AI) генерації музики (Suno), створення віртуальних аватарів (D-ID, HeyGen) та інші. Пані Наталя продемонструвала на практиці як можна створити неповторні авторські відео використовуючи усе багатство сучасних нейронних мереж.
Наталя Шепелєва під час свого виступу розкрила секрети створення презентацій за допомогою штучного інтелекту з використанням інструментів платформи "Wepik".
Щиро дякуємо колегам за нові інсайти та цікаві ідеї, які обов’язково використовуватимемо у своїй подальшій роботі.

08 травня 2024

День пам’яті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939–1945 років

Минулого року Верховна Рада України Законом «Про День пам’яті та перемоги над нацизмом у Другій світовій війні 1939–1945 років» встановила 8 травня як День пам’яті та перемоги – єдину дату, коли Україна відзначає перемогу над нацизмом та вшановує памʼять загиблих у Другій світовій війні. (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3107-20#Text)

Ми приєдналися до європейської традиції відзначення цієї дати. Для Європи 8 травня – точка відліку закінчення війни, перемога над страшним злом нацизму, нагадування про катастрофу війни, а не про тріумф одних народів над іншими, переможців над переможеними. Пам’ять про війну має вести не до культу перемоги, а розвивати вміння цінувати мир, категорично і безкомпромісно захищати його всіма розумними засобами, а також виховувати сміливість та принциповість у боротьбі з агресією й несправедливістю.

8 травня, в День пам’яті та перемоги, Україна вшановуватиме кожного, хто боровся з нацизмом. Не менше заслуговують на увагу та пам’ять мирні цивільні люди, які загинули або постраждали від бойових дій та окупації їхніх міст і сіл, діти війни, примусові робітники. Адже війна – це не лише танки, гармати й масштабні бої. Це – долі, мільйони маленьких і великих людських бід, які тривали роками.

Друга світова стала можливою через змову антигуманних режимів – нацистського і комуністичного, а також через лицемірну “політику умиротворення” щодо Гітлера провідних країн світу. Тому важливо пам’ятати, що слабкість, страх і нерішучість міжнародної спільноти заохочували агресорів до все більшого розмаху злочинів. Сьогодні світове співтовариство має змогу спертися на той гіркий досвід та історичні уроки для прийняття адекватних безпекових рішень, зокрема щодо російської агресії проти України.

Нині спадкоємицею сталінського режиму є Російська Федерація, яка привласнює перемогу над нацизмом, маніпулює власними громадянами і намагається залякати світ. 

Жодна країна не може претендувати на виняткову роль у перемозі над нацизмом. Перемога – результат титанічних зусиль десятків держав і сотень народів. Так само неприпустимими є спроби прикриватися моральним авторитетом переможця в Другій світовій для реваншизму. Кульмінацією цієї агресивної політики Російської Федерації став напад на Україну в 2014 році та  злочинне повномасштабне вторгнення 24 лютого 2022 року.

Українці зі зброєю в руках захищають Європу і дають шанс на побудову більш тривкого миру і створення нової, справедливішої, світової системи безпеки. Умовою для цього є перемога над Росією, відновлення територіальної цілісності України та унеможливлення майбутньої агресії російського імперіалізму проти будь-кого на планеті. Сьогодні в умовах агресії єдиний шлях відновлення – перемогти загарбника. 

За Інформаційними матеріалами Українського інституту національної пам'яті.